10 tips bij stemklachten

Gepubliceerd door Yolande Kylstra op 23 maart 2017

 

 Heb jij soms last van je stem? 10 Tips die kunnen helpen! Welke helpen jou?

 

 


1. Kuch of schraap je vaak? Dit is vaak een gewoonte en irriteert de stembanden, waardoor je weer gaat kuchen. Neem liever een slokje water!

2. Schreeuwen is belastend voor stem. Roep liever : de stem blijft laag, kracht komt uit de buik-> minder spanning op de stembanden

3. Niet roken. Roken veroorzaakt ontsteking en zwelling vh slijmvlies vd stembanden. Een verminderde stemkwaliteit is een van de gevolgen ...

4. Ook fluisteren is erg belastend voor je stem. Praat gewoon, of praat niet, juist als je last hebt van je stem!

5. Gezonde stembanden zijn vochtig. Drink voldoende, zet een raam open, vermijd prikkelende geuren en zet de airco uit.

6. Voor een ontspannen stem zijn houding en adem heel belangrijk. Zit rechtop en adem laag en rustig.

7. Voor een heldere stem heb je adem nodig. Praat niet te snel, houd voldoende pauze's om de adem binnen te kunnen laten komen.

8. Veel leerkrachten krijgen stemklachten. Spreek niet op een hogere toonhoogte dan normaal, dit is erg belastend voor je stem!

9. Zucht of geeuw als je spanning voelt bij het spreken. Door te geeuwen zakt je strottenhoofd en ontspan je de omringende spieren.

10. laat je stem je weten dat het genoeg is geweest? Gun hem rust en houd een half uurtje je mond!

En wil je aan de slag met je stem? Maak een afspraak of doe mee met de online training!

Tags: Logopedie Stem

Ik ben Yolande Kylstra, logopedist, ademtherapeut en yogadocent. In dit blog schrijf ik over onderwerpen die in mijn praktijk aan de orde komen, zowel op het gebied van de logopedie als over yoga.

cover logopedie.jpg

 

 

 

 

 

blog comments powered by Disqus