Ademloos?

Gepubliceerd door Yolande Kylstra op 10 mei 2017

Veel mensen ervaren problemen met de adem. Vaak hangt dit samen met spanning waar je je bewust van bent, maar soms is de spanning zo gewoon geworden dat je het zelf niet meer in de gaten hebt. Korte periodes van spanning hoeven op zich helemaal geen probleem te zijn. Het wordt pas een probleem wanneer de spanning niet afgewisseld wordt met periodes van ontspanning. Wanneer spanning een permanente staat van zijn geworden is spreken we over gewoon geworden overspanning. Je kunt het een beetje vergelijken met de thermostaat van de verwarming. Stel dat iedereen de thermostaat op zo’n twintig graden heeft staan. Wanneer je de thermostaat een halve graad hoger draait merk je dat nauwelijks. Zelfs wanneer je er elke week een halve graad bij doet merk je dat zelf eigenlijk niet. Maar iemand die gewend is aan de gewone twintig graden en bij jou op bezoek komt zal een opmerking maken over hoe verschrikkelijk warm het bij jou is! De adem reageert op die spanning : je gaat hoger en oppervlakkiger ademen en als dit langer duurt krijg je het gevoel dat je helemaal niet goed meer kunt dóórademen. 

Je kunt op verschillende manieren aan de adem werken. Er bestaan methodes die direct met de adem zelf werken, maar in de ademtherapie volgens de Methode Van Dixhoorn spreken we liever over het "uitnodigen" van de adem. Door middel van zachte handgrepen of bewegingsoefeningen ga je ervaren dat de adem weer wat makkelijker en meer vanzelf gaat. 

Een heel fijne oefening is de volgende :

  • kom makkelijk zitten of liggen
  • neem eerst even de tijd om te voelen hoe je zit of ligt
  • voel de raakvlakken van je lichaam met de ondergrond
  • ga dan met je aandacht naar het patroon van de adem. Probeer niets te veranderen, maar neem alleen waar hoe het ademen nu gaat.
  • Zeg dan een keer of 5 in gedachten tegen jezelf : er is tijd genoeg om te ademen. Ik heb geen haast, ik heb alle tijd om rustig in te ademen.
  • Stop er dan mee en merk op hoe het ademen nu verloopt.
  • Zeg dan een keer of 5 : er is lucht genoeg om te ademen. 
  • Stop ook hier weer mee en word je bewust van hoe het ademen nu gaat.
  • Weer een keer of 5 zeg je nu : er is ruimte genoeg om te ademen, er is geen reden voor benauwdheid, er is ruimte genoeg in  mijn lichaam. 
  • Hoe verloopt het ademen wanneer je ook hier weer mee gestopt bent?
  • Nu zeg je vijf keer : ademen gaat vanzelf, ik hoef geen moeite te doen, mijn lichaam ademt helemaal vanzelf.
  • En merk op hoe het ademen verloopt als je hier weer mee gestopt bent.
  • Kies tenslotte nog eens de formulering waarbij jij de meeste verandering opmerkte en herhaal die nog een keer of 5.
  • Stop er dan helemaal mee en merk op hoe het met je is.

Ik ben benieuwd of jij wel eens last hebt van de adem en mocht je vragen hebben, ik hoor het graag!

Tags: Adem Methode Van Dixhoorn

Ik ben Yolande Kylstra, logopedist, ademtherapeut en yogadocent. In dit blog schrijf ik over onderwerpen die in mijn praktijk aan de orde komen, zowel op het gebied van de logopedie als over yoga.

cover logopedie.jpg

 

 

 

 

 

blog comments powered by Disqus