Over snurken

Gepubliceerd door Yolande Kylstra op 22 juni 2018

Wanneer je ’s nachts gaat slapen doe je dat met de bedoeling in een diepe slaap te vallen tot de volgende ochtend. Helaas kan dit bij mensen die snurken een slapeloze nacht betekenen voor de partner. Maar er is goed nieuws! Een recente studie, gepubliceerd in het tijdschrift CHEST, heeft aangetoond dat het beoefenen van mond- en tongoefeningen het snurken bij mensen met primair snurken of mild obstructieve-slaapapneusyndroom (OSAS) aanzienlijk kan verminderen.

Volgens www.snurkentips.nl snurken er zo’n 6 miljoen Nederlanders. Hiervan is twee derde mannelijk en een derde vrouwelijk. Verder snurkt 1 op de 10 kinderen af en toe. Door de vergrijzing zal het aantal snurker nog toenemen, van de 60 plusser snurkt 60% van de mannen en 40% van de vrouwen regelmatig.

Het merendeel van alle snurker is een rugsnurker, mensen die pas beginnen te snurken zodra ze tijdens het slapen op de rug gaan liggen. De luidruchtige diepe ademhaling tijdens de slaap treedt op wanneer de spieren van de keel ontspannen. De tong valt dan naar achteren en de keel wordt smal en slap. De wanden van de keel beginnen te trillen, vooral wanneer je inademt en af en toe wanneer je uitademt. Deze trillingen produceren het geluid.

Dr Geraldo Lorenzi-Filho (professor op het gebied van longziekten in Brazilië) onderzocht bij ongeveer 40 patiënten met de diagnose van primair snurken of milde tot matige OSAS de effecten van mond- en tongoefeningen op het snurken. De patiënten werden aan het begin en einde van de studie geëvalueerd door middel van slaap vragenlijsten en polysomnografie metingen.

Tijdens een polysomnografie worden de volgende lichaamsfuncties gemeten:

 - EEG: activiteit van de hersenen
-  ECG: activiteit van het hart
 - EOG: oogbewegingen
 - Borst-buik ademhaling
 - Mond-neus ademhaling
 - Bepaling van het zuurstofgehalte in het bloed
 - EMG: activiteit van de kin- en beenspieren
 - Lichaamshouding

De onderzoekers lieten de onderzoeksgroep vier oefeningen doen:

  1. Het puntje van de tong tegen het gehemelte duwen en van daar de tong naar achteren schuiven
  2. De hele tong aanzuigen tegen het gehemelte
  3. De achterkant van de tong tegen de bodem van de mond drukken terwijl het puntje van de tong tegen de ondertanden ligt
  4. Het zachte gehemelte en de huig heffen alsof je de klinker "aa" zegt


Het bleek dat deze oefeningen een veelbelovende, niet-invasieve behandeling zijn voor een grote groep mensen die lijdt aan snurken. Mond- en tongoefeningen zouden het snurken met 59 procent verminderen.

Bron : 
Alencar AM, Drager LF, Genta PR et al. Effects of oropharyngeal exercises on snoring: a randomized trial. CHEST. 2015.

Uit een vergelijkbare studie uit 2006 bleek dat het bespelen van de didgeridoo (een houten blaasinstrument uit Australië gemaakt van de stam van een boom) bij zou dragen tot een vermindering van het snurken en de slaperigheid overdag geassocieerd met OSAS. De deelnemers leerden de techniek van de circulaire ademhaling. Voor het continue door kunnen blijven spelen op de didgeridoo is een ademhalingstechniek nodig, die er voor zorgt dat er onafgebroken klanken gemaakt kunnen worden en tegelijkertijd ingeademd kan worden. De mondholte wordt als een soort reservoir voor de lucht gebruikt, en daarmee is het mogelijk op het zelfde moment met de neus in te ademen. Het is een niet eenvoudige techniek om aan te leren, maar met de juiste instructies kan iedereen het zich eigen maken. Minstens 20 minuten per dag oefen, vijf dagen per week, liet bij patiënten met matige OSA en snurken in een vier maanden durende proefperiode aanzienlijke verbetering zien.

Bron :
Braendli O, Heitz M, Lo Cascio C et al. Didgeridoo playing as alternative treatment for obstructive sleep apnea syndrome: randomized controlled trial. BMJ. 2006.

 

Tags: Logopedie

Ik ben Yolande Kylstra, logopedist, ademtherapeut en yogadocent. In dit blog schrijf ik over onderwerpen die in mijn praktijk aan de orde komen, zowel op het gebied van de logopedie als over yoga.

cover logopedie.jpg

 

 

 

 

 

blog comments powered by Disqus